Ako dostať webstránky na prvé miesto v Googli?
Najčastejšia otázka, ktorú dostávame, je: „Kedy bude môj web na prvom mieste v Googli?“. Na túto jednoduchú otázku je však pomerne zložitá odpoveď. V posledných rokoch vznikla o tomto celá veda, ktorú nazývame Optimalizácia stránok pre vyhľadávače (po anglicky Search Engine Optimization, skratka SEO).
Zverejnenie stránok vo vyhľadávačoch (na Slovensku najčastejšie Google) totiž nie je úplne v našich rukách. Google je súkromná firma a jedine ona rozhoduje o tom, v akom poradí sa zobrazia výsledky vyhľadávania. Neexistuje zaručený postup, ako byť na prvom mieste. Ak by bol, použil by ho každý Ale všetky weby nemôžu byť najlepšie!
Ak hľadáte napríklad kaderníctvo, zadáte do vyhľadávača kľúčové slovo „kaderníctvo“. Google vám poskytne 636 000 výsledkov. Toľko webov má niečo spoločné s kaderníctvom (vyskúšajte). Ak poskytujete tieto služby a máte svoj web, musíte sa sami seba spýtať: „Prečo by mal Google zobraziť zrovna moju stránku na prvej strane výsledkov?“.
Ako funguje Google?
Úspech vyhľadávača Google je založený na ohodnotení každej webovej stránky z hľadiska kľúčových slov, ktoré sa používajú pri hľadaní. Na základe tohoto ohodnotenia vyhľadávač vytvorí rebríček webstránok a tie zobrazuje. Algoritmus hodnotenia stránok sa od začiatku neustále vylepšuje a v dnešnej dobe dosahuje až neuveriteľnú presnosť vo výsledkoch, ktoré ľudia hľadajú.
+ Stránky s dobrým hodnotením
Google uprednostňuje stránky, ktoré ľudia naozaj potrebujú. Návštevníci hľadajú stránky, ktoré:
- obsahujú kľúčové slová
- popisujú podrobne tému kľúčových slov
- sú často aktualizované
- sú cieľom odkazov iných webov (iné webstránky sa o nich zmieňujú)
- sú zaujímavé už svojim názvom a popisom (ľudia na odkazy radi klikajú)
- sú už dlhšie na internete
- majú vlastnú doménu
- Stránky so slabým hodnotením
Naopak, ľudia nechcú čítať stránky, ktoré:
- nie sú čitateľné pre návštevníkov alebo nie sú prístupné pre Google
- majú rovnaký alebo podobný obsah ako iné webstránky
- odkazy na stránky sú vytvorené umelo
- nie sú dokončené
Podľa tohoto je jasné, čo by dobrý web mal a nemal obsahovať.
Príklad
Ak sa vrátime ku kaderníctvu, predstavme si stránku, ktorá obsahuje stručný text v štýle:
Vitajte na našich nových stránkach!
Otváracie hodiny: Po-Pia: 9:00-18:00
Kaderníctvo GoodLife
Kamenné námestie 8, Trnava
Takáto webstránka má naozaj malú šancu, aby bola zobrazená na prvých miestach vo vyhľadávačoch. To však neznamená, že Google stránku neeviduje. Zobrazí ju, ale na takom mieste, že sa ani autorovi nechce preklikávať toľko strán, aby ju našiel.
Jediné pozitívum stránky je, že vôbec obsahuje kľúčové slovo „kaderníctvo“. Toto slovo je však až pri konci veľmi skromného textu. Z obsahu stránky sme sa ani nedozvedeli, či ide o dámske, pánske alebo detské kaderníctvo.
Ako by mali vyzerať dobré stránky z hľadiska SEO?
Napríklad takto:
Pánske a dámske kaderníctvo BEAUTY Zvolen
Moderné kaderníctvo BEAUTY poskytuje pravidelnú starostlivosť o vaše vlasy.
U nás sa môžete objednať bez čakania na fantastické účesy pre dámy, módnu úpravu vlasov pre pánov a ďalšie služby, ktoré súvisia so starostlivosťou o vlasy, nechty, pleť a krásny zovňajšok.
Príďte do príjemného prostredia nášho kaderníctva každý pracovný deň medzi 9:00 a 18:00. Objednať sa môžete na našom tel. čísle ….. alebo priamo u nás na Veternej 5 vo Zvolene.
(Súčasťou webu by boli ďalšie stránky, ktoré sa venujú starostlivosti o vlasy, pleť a nechty, odborné rady a množstvo krásnych obrázkov dámskych a pánskych účesov.)
Čo poviete, ktoré stránky si potenciálny zákazník radšej pozrie? Samozrejme, tie druhé. Pôsobia oveľa dôveryhodnejšie, profesionálnejšie a zákazník sa tam dozvie navyše množstvo dobrých rád.
Google nastaví stránke oveľa vyššie hodnotenie ako prvej stránke. Prečo? Pretože:
- Obsahuje kľúčové slovo v nadpise
- Kľúčové slovo sa vyskytlo celkovo 3-krát
- Obsahuje viac textu s množstvom informácií o danej téme
- Obsahuje ďalšie upresňujúce slová a slovné spojenia: pánske a dámske kaderníctvo, Zvolen (2-krát), účesy, úpravu vlasov, vlasy.
- Web obsahuje viac strán, textu a obrázkov
Ako vidíte, úspešnosť vášho webu vo vyhľadávačoch, ale aj u návštevníkov, je úplne vo vašich rukách. Začnite so základnými informáciami a postupne pridávajte rozširujúce texty, obrázky a stránky. Je to beh na dlhé trate, výsledky sa začnú objavovať až po niekoľkých mesiacoch, ale pri sústavnej starostlivosti budú stránky na prvých miestach stále.
Ďalšie metódy
Okrem toho existujú ďalšie možnosti a metódy, ako zlepšiť hodnotenie stránok, napríklad:
- zaradiť webstránky medzi slovenské a svetové katalógy stránok
- mať vlastnú doménu s kľúčovým slovom
- prispievať do diskusných fór ku danej téme s odkazom na vlastnú stránku
Ako to nerobiť?
Určite sa vyhnite nedovoleným praktikám, ako je:
- spamové (nevyžiadané) rozosielanie odkazov emailom
- automatické zanechávanie odkazov na cudzích weboch
Takéto praktiky Google veľmi rýchlo odhalí a udelí vášmu webu „trestné body“. Neverte „odborníkom“, ktorí váš web „zaručene“ dostanú za týždeň z posledného na prvé miesto. Možno sa na chvíľu podarí menší úspech, ale potom sa váš web na roky prepadne na nepozerateľné miesta.
Zapamätajte si hlavné pravidlo:
Čo je dobré pre návštevníkov, je dobré aj pre Google!
Držíme palce :)